Közvéleménykutatási módszerek új technológiai és társadalmi környezetben I.
ELTE TINLAB projekt első szakasz: 2022. január - 2022. június
A kutatócsoportunk önálló TINLAB projektet nyert a hazai online survey kutatások módszertani vizsgálatára. A projekt keretein belül az aktuális hazai adatgyűjtési lehetőségek piaci és tudományos szempontjait is elemeztük: eredményeink szerint a globális és regionális tendenciáktól eltérően Magyarországon az adatgyűjtési piac jelentősen vesztett a méretéből és drasztikus minőségromlás ment végbe: a 2017. évi becsült 107 millió dolláros piacméret 2021-re 63 millió dolláros piacméretre zsugorodott, a hivatalos IMDP (Insight Market Development Index) mérőszám alapján pedig a második leggyengébb fejlettségű iparral rendelkezünk. A társadalomkutatás egyre erősebben támaszkodik survey adatokra, viszont nagy arányban jelennek meg megbízhatatlan adatforrások a tudományos közlésekben és az online sajtóban. Míg Magyarországon a kutatások közel kétharmada tekinthető online felmérésnek, az általunk készített komplex szimulációs programból az is látszik, hogy az ilyen felmérések csupán az esetek negyedében eredményeznek a teljes lakosságra nézve megbízható becslést.
Eredményeinkből előadtunk a "Survey Climate and Trust in Scientific Surveys – Recent Developments and Controversial Issues" című németországi módszertani workshopon (bemutatott prezentációnk), valamint a Magyar Szociológiai Társaság 2022-es Vándorgyűlésén Miskolcon (bemutatott prezentációnk).
A kutatás eredményei hamarosan angol és magyar nyelvű folyóiratcikként is publikálásra kerülnek.