2025. 06. 26.
Miért mondanak mást a számok? – Validációs együttműködési projekt
Magyarország a világ egyik legnagyobb alkoholfogyasztó nemzete a kereskedelmi adatok alapján – derül ki a World Population Review elemzéséből. Ezzel szemben a nemzetközi kérdőíves felmérések (például az ESS 11. hulláma) szerint a magyar válaszadók jelentős része azt állítja, hogy soha vagy csak nagyon ritkán fogyaszt alkoholt. A különbség jól mutatja az önbevallásos kutatások egyik legnagyobb problémáját: bizonyos témákban a társadalmi elvárásokhoz való igazodás vagy az emlékezeti torzítás miatt az adatok jelentősen eltérhetnek a valóságtól.
A Validációs együttműködés projektünk célja, hogy ezeket a torzításokat módszertanilag kezelni tudjuk. Kutatócsoportunk a Panelstory együttműködésében olyan adatkorrekciós megoldásokon dolgozik, amelyek attitűdváltozók – például az adott témával kapcsolatos érdeklődés – bevonásával javítják a kérdőíves becslések pontosságát. A kutatás négy érzékeny területre fókuszál: alkoholfogyasztás, gyorséttermi étkezés, fogmosási szokások és benzinfogyasztás.
Az eredmények piackutatási és társadalmi célokra egyaránt hasznosíthatók lesznek.